مقالات و اخبار

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک چیست

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک چیست؟

کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک یا راه انداز موتور یکی از پرکاربرد ترین کلید ها در برق صنعتی و تابلو برق ها میباشد.کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک با بهترین و به روزترین فناوری و با کیفیت ترین مواد اولیه طراحی و ارائه میشوند و از نوع کلید های حفاظتی از سیستم برق رسانی میباشد.

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک یا MPCB برگرفته از عبارت Motor Protection Circuit Breaker به معنای مدار قطع کن محافظ موتور، که با نام MMS مخخف شده ی عبارت Manual Motor Starter  به معنای کلید راه انداز موتور نیز شناخته میشود. این دسته از کلید ها بطور کاملا تخصصی برای حفاظت موتور های الکتریکی طراحی شده اند و از مهم ترین ویژگی کلید های MPCB میتوان به این اشاره کرد که در این کلید ها تقریبا تمامی پارامتر های حفاظتی موتور دارای رنج قابل تنظیم هستند.

موتور های الکتریکی به طور گسترده، بیشتر برای تامین نیروی مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرند. موتور های الکتریکی در مصارفی مانند آسانسور ها، ماشین آلات صنعتی، الکتروپمپ ها و … مورد استفاده قرار میگیرند.

کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک دارای یک عدد فیوز مینیاتوری و یک عدد بی متال میباشند که در نتیجه همین امر،کلید حرارتی اشنایدر الکتریک میتواند از سیستم ها در برابر دو عامل اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند.

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک برای محافظت در برابر جریان اضافه بار در تجهیزات برقی مانند الکتروموتور ها ،موتور های آسنکرون و… مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع باید به گونه ای از مدار های الکتریکی محافظت کرد که اگر به هر دلیلی جریان مصرف کننده مانند اتصال سیم پیچ ها، تک فاز شدن مصرف کننده ،اتصال کوتاه فاز ها و… از حد مجاز خود تجاوز کرد ،قبل از اینکه گرمای ایجاد شده در موتور مصرف کننده باعث آسیب دیدن آن شود، مدار را قطع کند.

هدف استفاده از کلید حرارتی یا محافظ موتور اشنایدر الکتریک ،کنترل زمان شروع و توقف، کنترل جریان شدید موتور در زمان راه اندازی، جلوگیری از تک فاز شدن و افت ولتاژ و همچنین کنترل چرخش موتور است.

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک چیست؟

تفاوت کلید حرارتی اشنایدر الکتریک MPCB با بیمتال BIMETAL

  • کلید حرارتی اشنایدر الکتریک مدار قدرت را قطع و وصل می نماید ولی بی متال مدار فرمان را در تابلو قطع میکند.
  • کلید حرارتی اشنایدر الکتریک در برابر خطا های جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه عکس العمل نشان میدهد ولی بی متال فقط در برابر جریان اضافه بار که در اثر اضافه بار و گرم شدن موتور ایجاد میشود، عکس العمل نشان میدهد.
  • روی کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، کلید یا شاسی قطع و وصل وجود دارد ولی روی بی متال اشنایدر الکتریک کلید یا شاسی قطع و وصل وجود ندارد .
  • کلید حرارتی اشنایدر الکتریک به عنوان یک بریکر قبل از کنتاکتور و در قسمت مدار قدرت و ابتدای فیدر قرار میگیرد ولی بی متال اشنایدر الکتریک بعد از کنتاکتور قرار گرفته و بر روی مدار فرمان عمل میکند .
  • با توجه به تفاوت کلید حرارتی اشنایدر الکتریک با بی متال میتوان دریافت که ضریب اطمینان جهت قطع و وصل کردن و همچنین دقت عملکرد کلید حرارتی از بیمتال بیشتر است.

تفاوت کلید حرارتی اشنایدر الکتریک و کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر الکتریک در چیست ؟

MCCB

MPCB

MCCB ها در توزیع برق استفاده می شوند و از مدارهای توزیع ولتاژ پایین و همچنین بارهای موتور محافظت میکنند.

 MPCB ها برای خاموش و روشن کردن دستی موتور های الکتریکی و در عین حال محافظت از آنها در برابر انواع مختلف خطاهای رخ داده در موتور ها استفاده می شوند.

MCCB ها می توانند از موتور ها در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر ولتاژهای کم،خطاهای زمین و خطاهای فاز حفاظت کنند،اما این ویژگی ها با لوازم جانبی اضافی در دسترس هستند.

MPCB ها می توانند موتورها را در برابر اضافه بار،اتصال کوتاه،افت فاز و خطاهای ولتاژ پایین محافظت کنند.

MCCB ها برای حفاظت از مدار های همه منظوره استفاده میشوند.

MCCB ها بطور ویژه برای محافظت از موتور طراحی شده اند.

اضافه بار،اتصال کوتاه و زمان تاخیر تریپ را میتوان بر اساس برنامه تنظبم نمود.

حداکثر جریان بار را میتوان بر اساس جریان بار موتور تنظیم کرد.

MCCB به عنوان حفاظت پشتیبان برای موتور زمانی که یک استفاده میشود،اگر بر اساس جریان بار کامل آن انتخاب شود  MCCB ممکن است مدار را قطع کند.بنابراین هنگام انتخاب پشتیبان برای موتور باید بر اساس جریان راه اندازی موتور انتخاب شود.

MCCB ها می توانند جریان های راه اندازی را بدون قطع شدن مدار تحمل کنند.

MCCB ها را میتوان از 40% تا 100%مقدار اضافه جریان مقدار نامی آن تنظیم کرد.

MCCB ها دارای یک بی متال قابل تنظیم برای محافظت در برابر اضافه بار هستند.

رله اضافه بار مورد نیاز است.

MCCB مورد رله اضافه بار برای مدارهای موتور با پشتیبان نیاز نیست.

MCCB ها،زمانی که در مدارهای حفاظتی مورد استفاده قرار میگیرند فقط میتواند در برابر اتصال کوتاه محافظت کنند بنابراین رله اضافه بار و کنتاکتور اضافی مورد نیاز است.

MPCB قابلیت این را دارد که موتور را در برابر جریان اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند.

کنتاکتور در این موارد ضروری است.

MPCB میتوان یک موتور را مستقیما بصورت با استفاده از دستی روشن و خاموش کرد.

 این ویژگی در MCCB ها موجود نیست.

MPCB ها ویژگی تنظیم مجدد خودکار دارند که به برخی از موتورها اجازه میدهد تا پس از مدت کوتاهی از وقوع اضافه بار،کار خود را از سر بگیرند.

MCCB ها بر اساس حداکثر جریان بار و حداکثر جریان اتصال کوتاه که باید بطور ایمن قطع  شود انتخاب می شوند.

MPCB ها بر اساس جریان بار کامل موتورها و حداکثر جریان اتصال کوتاه ممکن انتخاب می شوند.

جریان حرارتی (اضافه بار) و جریان مغناطیسی (اتصال کوتاه) چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

مواقعی که یک الکتروموتور در اثر تحمل بیش از حد اضافه بار جریانش بالا میرود ، موتور گرم میشود که به این عمل بالا رفتن جریان حرارتی می گویند و وقتی الکتروموتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد گرم میشود می گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است.

جریان های اتصال کوتاه و جریان اضافه بار هر دو جزء جریان های ناخواسته شناخته میشود و با وجود آنها، تمامی تجهیزات مدار آسیب می بیند و باید حتما کنترل و همچنین قطع شوند.

تفاوت جریان حرارتی و جریان مغناطیسی

جریان حرارتی، جریانی ایجاد شده در اثر اضافه بار است و در ادامه باعث گرم تر شدن موتور می شود.جریان مغناطیسی ، در اثر نقص فاز (اتصال کوتاه بین دو فاز با هم یا یک نول و یا فاز با یکدیگر) انجام میشود.

کلید های حفاظت از اضافه بار با توجه به این که جریان مغناطیسی یا جریان حرارتی را قطع میکنند، دو نوع حفاظت بار مغناطیسی و حفاظت اضافه بار حرارتی می باشند.

حفاظت اضافه بار مغناطیسی

حفاظت اضافه بار مغناطیسی توسط یک نوع بوبین انجام میشود ،که قسمت اصلی ساختمان آن از یک هسته مغناطیسی تشکیل شده و اطراف آن چندین دور سیم پیچی شده است.

در اثر عبور جریان زیاد و زیاد شدن شدت میدان مغناطیسی اطراف پیچ های دور این هسته،داخل بوبین جذب کنتاکت ها اتفاق می افتد و اهرم قطع در آن جذب شده و سبب ایجاد شرایط لازم جهت عملکرد مکانیکی قطع مدار می گردد.

در داخل کلید برای هر فاز، یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده تعبیه میشود.

از این نوع عملکرد جهت محافظت مدار در برابر اتصال کوتاه استفاده میشود، چون که در شرایط اتصال کوتاه قطع کننده مدار باید به سرعت عمل کند و بخاطر اینکه حفاظت حرارتی بدلیل صرف زمان زیاد جهت گرم شدن بی متال مقداری دیرتر اتفاق می افتد ،برای تشخیص اتصال کوتاه مناسب نمی باشد.

در حفاظت مغناطیسی در صورت بروز مشکل اتصال کوتاه، مدار به سرعت قطع شده و از آسیب رسیدن به قطعه بی متال و سایر تجهیزات جلوگیری میشود.

حفاظت اضافه بار حرارتی

تجهیزات اضافه بار حرارتی در انواع مختلفی ساخته و ارائه میشوند که نوع متداول آن بی متال است.بی متال بعد از کنتاکتور و بصورت سری با موتور نصب می گردد. از حفاظت اضافه بار حرارتی در کلید های اتوماتیک به عنوان حفاظت در برابر جریان زیاد نیز استفاده میشود.

در این نوع محافظت که در اثر عبور جریان زیاد و گرم شدن بی متال انجام میشود، دو فلز با ضریب انبساط طولی متفاوت تغییر حالت میدهند. این دو فلز در حالت عادی به صورت یه تکه و یک غلتک پرس شده دیده می شود. ترکیب پرس این دو فلز با هم میتواند یک بی متال را تشکیل دهد. به دلیل اینکه ضریب انبساط طولی یکی از این فلزات بیشتر است، لذا این دو فلز با هم خم میشوند.

نحوه ی عملکرد کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر الکتریک

کلید های حرارتی مغناطیسی اشنایدر الکتریک کاربرد بیشتری نسبت به کلید حرارتی یا مغناطیسی دارند زیرا در اغلب موارد مصرف کننده های الکتریکی بخصوص موتور ها هم در مقابل اتصال کوتاه و هم در برار جریان اضافه بار محافظت می شوند.

اغلب موتور هایی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند ،موتور های آسنکرون از نوع قفس سنجابی هستند.محافظت از موتور های الکتریکی بدلیل اینکه تجهیزات گران قیمتی هستند بسیار مهم است پس استفاده از این نوع کلید کاملا ضروری است.

کلید اتوماتیک حرارتی مغناطیسی اشنایدر الکتریک یک دستگاه الکترومکانیکال است که برای حفاظت موتور ها در فرکانس 50 و 60 هرتز استفاده می شود و به منظور حفاظت از موتور های تک فاز و سه فاز کاربرد دارد.

در کلید حرارتی مغناطیسی اشنایدر الکتریک یک بی متال و یک رله ی مغناطیسی وجود دارد . در صورت اضافه بار بی متال گرم میشود و عمل میکند. برای محافظت و کنترل الکتروموتور  در برابر جریان های شدید اتصال کوتاه هم ،رله مغناطیسی عمل میکند.

مزایای استفاده از کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ( MPCB ) :

  • قدرت قطع بسیار بالایی دارد.
  • کلید حرارتی اشنایدر الکتریک جهت مدارات جریان بالا مورد استفاده قرار میگیرد.
  • کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک در برابر بار های لحظه ای ،بدون قطعی ، مقاومت بسیار بالایی دارند .
  • کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک دارای رنج های گسترده ای هستند .
  • تنظیمات دقیق در مورد هر یک از پارامتر های الکتریکی در کلید حرارتی اشنایدر الکتریک امکان پذیر است .
  • کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک قابلیت فرمان پذیری و کنترل دارند .

به دلیل اینکه کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک محافظت اتصال کوتاه را بر عهده دارند میتوان بجای استفاده از ترکیب کلید مینیاتوری و بی متال ،کلید حرارتی را جایگیزن نمود و همچنین کلید حرارتی را میتوان با سایر تجهیزات جانبی در مدارات متصل نمود، به همین دلیل به آنها کلید های کمپکت محافظ موتور نیز گفته میشود.

برخی از کاربرد های اصلی کلید حرارتی اشنایدر الکتریک عبارت اند از :

  • کلید های حراراتی اشنایدر الکتریک قابلیت حفاظت از موتور الکتریکی در برابر انواع خطاهای الکتریکی را دارا میباشند .
  • کلید های حراراتی اشنایدر الکتریک توانایی حفاظت قابل تنظیم برای اضافه بار مغناطیسی و حرارتی را دارا میباشند .
  • کلید های حراراتی اشنایدر الکتریک توانایی کلید زنی مدارات موتوری را دارا میباشند.
  • کلید های حراراتی اشنایدر الکتریک سبب ایجاد تاخیر حرارتی برای روشن شدن موتور به جهت داغ شدن موتور در اثر اضافه بار نیز میشوند .

برخی از قابلیت و خصوصیات های کلید حرارتی اشنایدر الکتریک عبارت اند از :

  • کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک قابل قطع و وصل زیر بار هستند .
  • کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک امکان تنظیم جریان در یک بازه جریانی مورد نظر را فراهم میکنند .
  • کلید حرارتی اشنایدر الکتریک بعد از تشخیص خطا، بطور مستقیم مدار قدرت تغذیه موتور را قطع میکند و برای این کار برخلاف بی متال به کنتاکتور جهت گرفتن فرمان و قطع کردن مدار قدرت نیازی ندارد .

کلید های حرارتی اشنایدر الکتریک در موارد زیر عمل میکند :   

  • سوئیچینگ مدار موتور
  • حفاظت قابل تنظیم اضافه بار موتور
  • حفاظت در مقابل خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه
  • تاخیر حرارتی برای روشن شدن مجدد موتور به دلیل خنک شدن موتور در اثر اضافه بار

برخی از تجهیزات جانبی کلید حرارتی اشنایدر الکتریک :

کلید حرارتی همانند دیگر تجهیزات ،میتواند همراه با تجهیزات جانبی در مدارات مورد استفاده قرار بگیرد .

این تجهیزات جانبی عبارتند از :

بوبین شنت ( Shaunt Relay ) :

رله بوبین شنت بصورت جانبی و از پهلو به کلید حرارتی نصب می گردد. کارکرد رله بوبین شنت در مواقعی است که بخواهیم بصورت شرطی وصل بودن کلید حرارتی را وابسته به برقراری شرایط خاصی کنیم .

رله افت ولتاژ ( Under Voltage Relay ) :

عملکرد رله افت ولتاژ دقیقا برعکس رله بوبین شنت است ،به این معنی که رله افت ولتاژ نیز همانند رله بوبین شنت بصورت جانبی به کلید حرارتی از پهلو متصل می گردد ولی برای اینکه به کلید حرارتی اجازه قطع و وصل بدهد، باید دو سر بوبین این رله همیشه دارای برق باشد. به محض اینکه برق رله آندر قطع بشود، کلید حرارتی هم به محض قطع رله، قطع می گردد .

کنتاکت کمکی ( Auxiliary Contact ) :

کنتاکت های کمکی به صورت تک کنتاکت و دو کنتاکت از پهلو یا از رو به رو به کلید حرارتی متصل میشوند و با قطع و وصل شدن کلید حرارتی ،کنتاکت های آن نیز تغییر وعضیت می دهند که از این قابلیت میتوان در قسمت فرمان مدار استفاده کرد .

کنتاکت کمکی خطا ( Trip-Indicating Auxiliary Contact ) :

کنتاکت کمکی خطا بصورت جانبی و از پهلو به کلید حرارتی متصل می گردد. کنتاکت کمکی خطا در مواقعی که کلید حرارتی بعد از تشخیص خطای اضافه بار به حالت تریپ می رود ، عمل میکند و با قطع و وصل شدن کلید حرارتی ،کنتاکت خطا عمل نمیکند.

دستگیره گردان :

این تجهیز در تابلو های کشویی استفاده میشود و به وسیله ی یک رابط میله ای به کلید حرارتی متصل می گردد.

رابط نصب (بین کلید حرارتی و کنتاکتور) :

رابط نصب وسیله ای برای نصب کنتاکتور به کلید حرارتی میباشد. با توجه به مدل اتصال کلید حرارتی به کنتاکتور، این رابط اشکال مختلفی دارد.

انواع راه اندازی کلید حرارتی اشنایدر الکتریک

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک معمولا برای راه اندازی دو جریان مختلف استفاده میشود

کلید محافظ موتور برای راه اندازی های سبک، که جریان راه اندازی را در صورتی که از 5 برابر جریان نامی تجاوز نکند ،به مدت 20 ثانیه نگه می دارد.

کلید محافظ موتور برای راه اندازی های سنگین، که جریان راه اندازی را در صورتی که از 10 برابر جریان نامی تجاوز نکند، به مدت 4 ثانیه نگه می دارد.

رنج کلید حرارتی اشنایدر الکتریک

کلید حرارتی سری GV2M :

کلید حرارتی GV2M اشنایدر الکتریک در جریان های پایین از 0.16 تا 80 آمپر تولید میشوند.

کلید حرارتی سری GV3P :

رنج جریان کلید حرارتی GV3P اشنایدر الکتریک از 13 تا 80 آمپر میباشد. این کلید از خانواده کلید های محافظ موتور اشنایدر میباشد.

کلید حرارتی سری GV7 :

کلید GV7یکی دیگر از اعضای کلید های حرارتی مغناطیسی اشنایدر الکتریک میباشد. این کلید ها در رنج جریان 40-25 ، 50-30 ، 80-48 ، 100-60 ، 150-90 ، 220-132 ، آمپر تولید میشوند .

این کلید ها با دو رنج قدرت قطع ،که مدل GV7RE با قدرت قطع 35KA ، و مدل GV7RS با قدرت قطع 70 KA ارائه میشود .

کلید حرارتی سری GV2L :

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک GV2L از رنج 2.5 تا 32 آمپر ارائه میشود .

کلید حرارتی سری GZ1 :

کلید حرارتی GZ1  اشنایدر الکتریک از گروه محصولات جدی Easypact اشنایدر میباشد و رنج آنها از 0.16 تا 32 آمپر می باشد .

مشخصات کلی کلید حرارتی ( MPCB ) اشنایدر الکتریک :

  • فرکانس کاری : 50/60 هرتز
  • تعداد فاز : 3 فاز
  • تیپ کلید : AC3
  • حفاظت ها (طبق استاندارد IEC 60529 ) : IP40  _ IP20
  • دمای عملیاتی (درجه سانتی گراد) : 20 تا 70 درجه سانتی گراد

گروه تهران کنترل نماینده اشنایدر الکتریک با بیش از یک دهه سابقه کاری درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی ، برق فشار ضعیف ، ابزار دقیق و کلیه تجهیزات برق صنعتی با دارا بودن کادر فنی مجرب آمادگی خود را جهت تامین تجهیزات برق صنعتی ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر درایو ، تعمیر پنل ، تعمیر انواع پی ال سی ها ، نصب و راه اندازی تجهیزات برق صنعتی ، اجرای پروژه های برق صنعتی اعلام می نماید.

تهران کنترل نماینده فروش برند معتبر اشنایدر الکتریک می باشد.اشنایدر الکتریک یک برند فرانسوی می باشد که تنوع بسیار زیادی در محصولات برق صنعتی دارد.محصولات اشنایدر الکتریک را می توان اینگونه نام برد: سافت استارتر اشنایدر الکتریک ، کنترل دور موتور (اینورتر یا درایو) اشنایدر الکتریک ، کلید هوایی اشنایدر الکتریک ، کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک ، کنتاکتور اشنایدر الکتریک ، کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک ،

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، بی متال اشنایدر الکتریک ، شاسی فرمان سیگنال و امرجنسی اشنایدر الکتریک ، جوی استیک اشنایدر الکتریک ، پی ال سی  یا هوش مصنوعی اشنایدر الکتریک ، صفحه نمایش اشنایدر الکتریک ، سرو موتور و سرو درایو اشنایدر الکتریک ، سنسور اشنایدر الکتریک ، میکرو سوئیچ وپرشر سوئیچ اشنایدر الکتریک ، رله شیشه ای و رله حفاظتی اشنایدر الکتریک ، کاتالوگ اشنایدر الکتریک ، خازن و رگلاتور اشنایدر الکتریک ، پاور میتر اشنایدر الکتریک و تایمر اشنایدر الکتریک

pinterest