مقالات و اخبار

بیمتال اشنایدر الکتریک

بیمتال چیست و کاربرد آن در مدار الکتریکی

بیمتال اشنایدر الکتریک

Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک چیست؟

Bimetal (بی متال ) یک قطعه ی برقی است که بصورت سری در مدار قرار میگیرد.Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک از موتور ها در برابر اضافه بار محافظت میکند و به همین دلیل در همه تابلو برق ها از این قطعه ی برقی استفاده میکنند ،بخاطر همین یک نوع رله حفاظتی به شمار می آید.Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک در تابلو برق ها بسیار حائز اهمیت میباشد چون از موتور های الکتریکی در برابر خطا های ناخواسته مانند افزایش جریان مدار محافظت میکند.

بی متال اشنایدر الکتریک ( Bimetal ) با نام های دیگری نیز شناخته شده است مانند : رله اضافه بار ( Overload Relay ) _ رله حرارتی ( Thermal Relay ) رله اضافه بار حرارتی ( Relay thermal overload )

Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک از نظر معنوی لغوی ،اشاره به یک شی دارد که از دو یا چند فلز متصل به هم تشکیل شده است.

بیمتال اشنایدر

رله Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک یا رله اضافه بار حرارتی از تجهیزات برق صنعتی در برابر اضافه بار و اضافه جریان محافظت میکند و این تجهیز به همراه کنتاکتور مورد استفاده قرار میگیرد یعنی در واقع بی متال اشنایدر الکتریک روی کنتاکتور ها نصب میشود و همچنین با توجه به مدل کنتاکتور انواع مختلفی دارد.

بیمتال اشنایدر به دو دسته بیمتال کنتاکتور سری D و بیمتال کنتاکتور سری F تقسیم می شود که این دو سری کنتاکتور،از پر مصرف ترین کنتاکتور ها در ایران است که بی متال های مربوط به این دو نوع با اسم LRD و LR9F شناخته می شوند.

Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک سری LRD :

رنج کاری بی متال اشنایدر الکتریک در سری LRD از 0.16 تا 150 آمپر برای کنتاکتور های سری D اشنایدر الکتریک می باشد.

Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک سری LR9F :

رنج کاری بی متال اشنایدر  الکتریک در سری LR9F از 60 تا 630 آمپر برای کنتاکتور های سری F اشنایدر الکتریک می باشد.

نکته قابل توجه این است که : 

  • رله Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک سری D ، میتواند با رابط بی متال به کنتاکتور متصل شود.
  • اگر جریان عبوری از رله Bimetal (بی متال ) 5در صد بیشتر از جریان تنظیم شده باشد ، در این صورت رله باید در مدت زمان کمتر از 2 دقیقه مدار را قطع کند.
  • اگر جریان عبوری از رله بیمتال 20 در صد بیشتر از جریان تنظیم شده  باشد، در این صورت رله باید در مدت زمان کمتر از 2 ساعت مدار را قطع کند.
  • Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک هرگز نباید در بار نامی مدار را قطع کند .
  • اگر جریان عبوری از مدار به 6 برابر جریان تنظیم شده روی Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک برسد، در راه اندازی معمولی باید در زمان بیشتر از 2 ثانیه و در راه اندازی سخت باید در زمان بیشتر از 5 ثانیه مدار را قطع کند.

جریان راه اندازی : موتور های الکتریکی برای شروع انجام کار به جریان نسبتا سریع و زیادی نیاز دارند که به آن جریان، جریان راه اندازی گفته میشود.

نحوه عملکرد بیمتال اشنایدر الکتریک :

بعضی از موتور ها الکتریکی برای شروع کار نیاز به جریان زیاد و سریع دارند که به آن جریان، جریان راه اندازی گفته میشود. معمولا جریان راه اندازی تا سه برابر جریان نامی موتور بالا میرود.رله Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک خیلی بهتر از کلید های محافظتی دیگر، برای محافظت از مدار موتور عمل میکند.

بیمتال اشنایدر الکتریک میتواند بدون تریپ کردن در مقابل جریان راه اندازی مقاومت کند و این امر باعث تریپ کردن آن نمیشود.

برخی از مواردی که باعث قطع مدار توسط Bimetal (بی متال ) میشود عبارتند از :

  • سیم بندی کوتاه
  • نقص عملکرد موتور
  • نقص در رله بیمتال
  • اضافه بار روی موتور
  • قطع یکی از فاز های ورودی (خطای دو فاز)

Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک از نظر عملکرد بعد از قطع مدار به سه دسته تقسیم میشوند :

  • بیمتال دستی (HAND یا MANUAL )
  • بیمتال اتوماتیک ( AUTO )
  • بیمتال دستی و اتوماتیک

در ادامه مطلب هر یک از انواع عملکرد های بیمتال اشنایدر بعد از قطع مدار را بررسی می کنیم.

بیمتال دستی (HAND یا MANUAL ) :

بی متال های دستی اشنایدر الکتریک بعد از اتمام عملکرد و قطع کردن مدار سرد میشوند و در نهایت به حالت اولیه خود باز میگردند ولی کنتاکت هایی که تغییر وضعیت داده اند در همان حالت باقی می مانند که برای وصل مجدد باید دکمه reset روی بی متال بصورت دستی فشرده شده تا کنتاکت ها به حالت اولیه برگشته و مدار نیز برای وصل مجدد آماده گردد .

از این نوع بی متال های اشنایدر الکتریک در سیستم هایی استفاده میشود که مدار فرمان آنها بصورت اتوماتیک یا غیراتوماتیک میباشد .

بیمتال اتوماتیک ( AUTO ) :

بی متال های اتوماتیک اشنایدر الکتریک  در هنگام ایجاد اضافه بار در سیستم های الکتریکی، مدار مربوطه را از طریق کنتاکت بسته قطع می نماید و بعد از مدت زمان مشخصی که سرد شد ،دوباره کنتاکت ها به حالت اولیه باز می گردد.

از این نوع بی متال های اشنایدر الکتریک در سیستم هایی استفاده میشود که مدار فرمان آنها بصورت دستی کنترل میشود .

بیمتال دستی و اتوماتیک :

یک نوع دیگر از بی متال ها هستند که هر دو حالت دستی و اتوماتیک را در یک مجموعه با هم دارند و برای تغییر حالت بی متال از یک کلید که بر روی بی متال قرار دارد، استفاده میشود. به عبارت دیگر توسط همان یک کلید میتوان بی متال را در وعضیت قطع اتوماتیک یا دستی قرار دارد .

کاربرد بیمتال اشنایدر الکتریک :

در بسیاری از تجهیزات، تشخیص اضافه بار از طریق بی متال صورت میگیرد به همین دلیل کاربرد های بی متال طیف وسیعی را شامل میشود که برخی از آنها عبارتند از :

نشانگر دما :

از بیمتال اشنایدر الکتریک برای نشان دادن دما در تجهیزاتی مانند دماسنج مارپیچی استفاده میشود که چنین دماسنج هایی به اندازه گیری دما در ادارات، یخچال ها و حتی بال هواپیما کمک میکند.

کنترل دما :

از بیمتال اشنایدر الکتریک به عنوان وسیله ای برای کنترل دما در تجهیزاتی مانند ترموستات های اندازه گیری دمای اتاق استفاده میشود.همچین در دستگاه هایی که بیمتال یک نقطه تماس حامل جریان را باز میکند و به یک نقطه تماس استاتیک متصل میشود. این ویژگی امکان این را میدهد تا مدار ها را بصورت خودکار تغییر دهید تا گرمایش و سرمایش وسایل الکتریکی به عنوان قوس تغذیه در هنگام رسیدن به دمای معینی کنترل شود.

تماس استاتیک متصل میشود. این ویژگی امکان این را میدهد تا مدار ها را بصورت خودکار تغییر دهید تا گرمایش و سرمایش وسایل الکتریکی به عنوان قوس تغذیه در هنگام رسیدن به دمای معینی کنترل شود .

اتصالات لوله ای :

برای کاربردهای برودتی ،غیر مغناطیسی و هسته ای که در آن خواص فلز باید به طور قابل اطمینان تغییر کند، از اتصالات بی متال برای اتصال مستقیم و انتقال لوله‌ها با ضریب انبساط حرارتی مختلف استفاده می‌شود. این اتصالات همچنین ممکن است در سایر کاربرد های انتقال حرارتی مورد استفاده قرار گیرند .

کنترل عملکرد :

با وارد کردن گرما به یک بی متال، می‌توان عملکرد یک دستگاه حاوی بی متال را کنترل کرد. قطع کننده های مدار و دستگاه های تاخیر زمان دو نمونه از این دستگاه ها هستند . عملکرد های نسبی مانند جریان و زمان را میتوان با نصب قطعه بیمتال به عنوان عنصر فعال در دستگاه کنترل کرد.

مکانیزم بیمتال اشنایدر الکتریک در جریان بالا و پایین

وقتی که در رنج های جریان بالا از بیمتال اشنایدر الکتریک استفاده میکنیم ، جهت اندازه گیری جریان از ترانس سی تی ( tc ) استفاده میشود و جریان هادی همراه با جریان اصلی از داخل ترانس سی تی ( ct ) عبور داده شده و توسط سی تی ،جریان ایجاد شده از حول جریان هادی به سیم پیچ ثانویه منتقل میشود و توسط قسمت فرمان بیمتال امنیت مصرف کننده تامین میشود که اگر از میزان حد تنظیم شده بالاتر رود ، در این صورت قسمت فرمان Bimetal (بی متال ) عمل کرده و در نهایت مدار فرمان را قطع میکند که در این صورت باعث قطع کل مدار خواهد شد .

از طرف دیگر وقتی که در رنج های پایین از Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک استفاده میکنیم، جهت اندازه گیری جریان از ترانس سی تی ( ct ) استفاده نمیشود .

اجزای تشکیل دهنده  Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک :

  • ترمینال های داخلی که به موتور مستقیم روی کنتاکتور نصب میشوند
  • کنتاکت های باز و بسته مدار فرمان
  • شاخک هایی در بالایه Bimetal (بی متال ) وجود دارد که جنس این شاخک ها از مس است، و برای اتصال به کنتاکتور مورد استفاده قرار میگیرند .
  • یک پیچ یا دستگیره روی Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک وجود دارد، که با استفاده از آن میتوان میزان شدت جران نامی موتور را تنظیم کرد .
  • وجود دکمه ی ریست در Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک به ما امکان این را می دهد که بعد از برطرف شدن خطا ، بیمتال ریست شود. در واقع با فشردن دکمه ریست بی متال مجدد به مدار باز خواهد گشت .
  • در بیمتال اشنایدر الکتریک میتوان نوع ریست را توسط دکمه انتخاب ریست دستی یا اتوماتیک تایین نمود. در حالت اتوماتیک میتوان از راه دور و با فاصله بیمتال را ریست کرد ولی در حالت دستی اپراتور باید دکمه ریست را فشار دهد .
  • همراه بیمتال اشنایدر الکتریک دو عدد کنتاکت کمکی  NO و NC وجود دارد از کنتاکت NC جهت قطع کردن تغذیه کنتاکتور در حالت اضافه بار استفاده میشود و از کنتاکت NO جهت ارسال آلارم سیگنال یا نویز به اپراتور استفاده میشود .
  • از دکمه تست تعبیه شده در دستگاه میتوان برای تست و آزمایش سیم کشی استفاده نمود .

تفاوت بی متال با برخی از تجهیزات الکترونیکی

تفاوت بی متال اشنایدر الکتریک با فیوز :

فیوز، جریان‌های بالای حالت اتصال کوتاه را احساس و قطع می کند و جریان‌های به وجود آمده ازاضافه بار زیاد در محدوده عملکرد فیوز نیست . از بیمتال اشنایدر الکتریک در مدارات سه فاز استفاه می شود، پس هنگامی که یکی از فازها دچار اختلال شود، مسیر دوفاز دیگر را نیز قطع می کند. فیوز قابل تنظیم نیست ولی بیمتال اشنایدر الکتریک قابل تنظیم است .

به عبارت بهتر هر دو محافظت کننده مدار هستند ولی فیوز،مصرف کننده را در مقابل جریان زیاد و اتصال کوتاه محافظت می نماید وبی متال مصرف کننده را در مقابل اضافه بار احتمالی محافظت میکند .

تفاوت بی متال اشنایدر الکتریک با کلید حرارتی  :

بیمتال اشنایدر الکتریک تنها مدار فرمان را قطع میکند ،ولی کلید حرارتی توانایی این را دارد که مستقیما سه فاز مدار قدرت را قطع کند و باعث قطع شدن تغذیه موتورمیشود. بی متال اشنایدر الکتریک فقط از جریان حرارتی محافظت میکند، در صورتی که کلید حرارتی هم از جریان حرارتی و هم از جریان مغناطیسی محافظت میکند.

به عبارت ساده تر کلید حرارتی قابلیت تشخیص اتصال کوتاه را نیز دارد.

تست های بیمتال اشنایدر الکتریک :

تست سرد (colod) :

در این روش 2 برابر جریان نامی بیمتال تزریق میگردد و در نهایت زمان عملکرد بی متال را یادداشت میکنیم .

تس گرم hot :

چون این تست بعد از تست حالت سرد و بعد از عمل کردن رله انجام میشود به همین دلیل به آن تست حالت گرم می گویند.در این روش تست گرم 6 برابر جریان نامی تزریق میشود و در نهایت زمان عملکرد بی متال را یادداشت میکنیم .

تست حالت دو فاز :

در روش حالت دو فاز در مدار یکی از فاز ها را قطع کرده و مدار را با دو فاز میبندند ،و در نهایت زمان عملکرد رله را یادداشت می کنند .

در نهایت تمام مقادیر بدست آمده را با نمودار بیمتال مقایسه میکنیم .

کاربرد بیمتال اشنایدر الکتریک :

در بسیاری از تجهیزات، تشخیص اضافه بار از طریق بی متال صورت میگیرد به همین دلیل کاربرد های بی متال طیف وسیعی را شامل میشود که برخی از آنها عبارتند از :

نشانگر دما :

از بیمتال اشنایدر الکتریک برای نشان دادن دما در تجهیزاتی مانند دماسنج مارپیچی استفاده میشود که چنین دماسنج هایی به اندازه گیری دما در ادارات، یخچال ها و حتی بال هواپیما کمک میکند.

کنترل دما :

از بیمتال اشنایدر الکتریک به عنوان وسیله ای برای کنترل دما در تجهیزاتی مانند ترموستات های اندازه گیری دمای اتاق استفاده میشود.همچین در دستگاه هایی که بیمتال یک نقطه تماس حامل جریان را باز میکند و به یک نقطه تماس استاتیک متصل میشود. این ویژگی امکان این را میدهد تا مدار ها را بصورت خودکار تغییر دهید تا گرمایش و سرمایش وسایل الکتریکی به عنوان قوس تغذیه در هنگام رسیدن به دمای معینی کنترل شود.

تماس استاتیک متصل میشود. این ویژگی امکان این را میدهد تا مدار ها را بصورت خودکار تغییر دهید تا گرمایش و سرمایش وسایل الکتریکی به عنوان قوس تغذیه در هنگام رسیدن به دمای معینی کنترل شود .

اتصالات لوله ای :

برای کاربردهای برودتی ،غیر مغناطیسی و هسته ای که در آن خواص فلز باید به طور قابل اطمینان تغییر کند، از اتصالات بی متال برای اتصال مستقیم و انتقال لوله‌ها با ضریب انبساط حرارتی مختلف استفاده می‌شود. این اتصالات همچنین ممکن است در سایر کاربرد های انتقال حرارتی مورد استفاده قرار گیرند .

کنترل عملکرد :

با وارد کردن گرما به یک بی متال، می‌توان عملکرد یک دستگاه حاوی بی متال را کنترل کرد. قطع کننده های مدار و دستگاه های تاخیر زمان دو نمونه از این دستگاه ها هستند . عملکرد های نسبی مانند جریان و زمان را میتوان با نصب قطعه بیمتال به عنوان عنصر فعال در دستگاه کنترل کرد.

مکانیزم بیمتال اشنایدر الکتریک در جریان بالا و پایین

وقتی که در رنج های جریان بالا از بیمتال اشنایدر الکتریک استفاده میکنیم ، جهت اندازه گیری جریان از ترانس سی تی ( tc ) استفاده میشود و جریان هادی همراه با جریان اصلی از داخل ترانس سی تی ( ct ) عبور داده شده و توسط سی تی ،جریان ایجاد شده از حول جریان هادی به سیم پیچ ثانویه منتقل میشود و توسط قسمت فرمان بیمتال امنیت مصرف کننده تامین میشود که اگر از میزان حد تنظیم شده بالاتر رود ، در این صورت قسمت فرمان Bimetal (بی متال ) عمل کرده و در نهایت مدار فرمان را قطع میکند که در این صورت باعث قطع کل مدار خواهد شد .

از طرف دیگر وقتی که در رنج های پایین از Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک استفاده میکنیم، جهت اندازه گیری جریان از ترانس سی تی ( ct ) استفاده نمیشود .

اجزای تشکیل دهنده  Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک :

  • ترمینال های داخلی که به موتور مستقیم روی کنتاکتور نصب میشوند
  • کنتاکت های باز و بسته مدار فرمان
  • شاخک هایی در بالایه Bimetal (بی متال ) وجود دارد که جنس این شاخک ها از مس است، و برای اتصال به کنتاکتور مورد استفاده قرار میگیرند .
  • یک پیچ یا دستگیره روی Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک وجود دارد، که با استفاده از آن میتوان میزان شدت جران نامی موتور را تنظیم کرد .
  • وجود دکمه ی ریست در Bimetal (بی متال ) اشنایدر الکتریک به ما امکان این را می دهد که بعد از برطرف شدن خطا ، بیمتال ریست شود. در واقع با فشردن دکمه ریست بی متال مجدد به مدار باز خواهد گشت .
  • در بیمتال اشنایدر الکتریک میتوان نوع ریست را توسط دکمه انتخاب ریست دستی یا اتوماتیک تایین نمود. در حالت اتوماتیک میتوان از راه دور و با فاصله بیمتال را ریست کرد ولی در حالت دستی اپراتور باید دکمه ریست را فشار دهد .
  • همراه بیمتال اشنایدر الکتریک دو عدد کنتاکت کمکی  NO و NC وجود دارد از کنتاکت NC جهت قطع کردن تغذیه کنتاکتور در حالت اضافه بار استفاده میشود و از کنتاکت NO جهت ارسال آلارم سیگنال یا نویز به اپراتور استفاده میشود .
  • از دکمه تست تعبیه شده در دستگاه میتوان برای تست و آزمایش سیم کشی استفاده نمود .

تفاوت بی متال با برخی از تجهیزات الکترونیکی

تفاوت بی متال اشنایدر الکتریک با فیوز :

فیوز، جریان‌های بالای حالت اتصال کوتاه را احساس و قطع می کند و جریان‌های به وجود آمده ازاضافه بار زیاد در محدوده عملکرد فیوز نیست . از بیمتال اشنایدر الکتریک در مدارات سه فاز استفاه می شود، پس هنگامی که یکی از فازها دچار اختلال شود، مسیر دوفاز دیگر را نیز قطع می کند. فیوز قابل تنظیم نیست ولی بیمتال اشنایدر الکتریک قابل تنظیم است .

به عبارت بهتر هر دو محافظت کننده مدار هستند ولی فیوز،مصرف کننده را در مقابل جریان زیاد و اتصال کوتاه محافظت می نماید وبی متال مصرف کننده را در مقابل اضافه بار احتمالی محافظت میکند .

تفاوت بی متال اشنایدر الکتریک با کلید حرارتی  :

بیمتال اشنایدر الکتریک تنها مدار فرمان را قطع میکند ،ولی کلید حرارتی توانایی این را دارد که مستقیما سه فاز مدار قدرت را قطع کند و باعث قطع شدن تغذیه موتورمیشود. بی متال اشنایدر الکتریک فقط از جریان حرارتی محافظت میکند، در صورتی که کلید حرارتی هم از جریان حرارتی و هم از جریان مغناطیسی محافظت میکند.

به عبارت ساده تر کلید حرارتی قابلیت تشخیص اتصال کوتاه را نیز دارد.

تست های بیمتال اشنایدر الکتریک :

تست سرد (colod) :

در این روش 2 برابر جریان نامی بیمتال تزریق میگردد و در نهایت زمان عملکرد بی متال را یادداشت میکنیم .

تس گرم hot :

چون این تست بعد از تست حالت سرد و بعد از عمل کردن رله انجام میشود به همین دلیل به آن تست حالت گرم می گویند.در این روش تست گرم 6 برابر جریان نامی تزریق میشود و در نهایت زمان عملکرد بی متال را یادداشت میکنیم .

تست حالت دو فاز :

در روش حالت دو فاز در مدار یکی از فاز ها را قطع کرده و مدار را با دو فاز میبندند ،و در نهایت زمان عملکرد رله را یادداشت می کنند .

در نهایت تمام مقادیر بدست آمده را با نمودار بیمتال مقایسه میکنیم .

گروه تهران کنترل نماینده اشنایدر الکتریک با بیش از یک دهه سابقه کاری درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی ، برق فشار ضعیف ، ابزار دقیق و کلیه تجهیزات برق صنعتی با دارا بودن کادر فنی مجرب آمادگی خود را جهت تامین تجهیزات برق صنعتی ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر درایو ، تعمیر پنل ، تعمیر انواع پی ال سی ها ، نصب و راه اندازی تجهیزات برق صنعتی ، اجرای پروژه های برق صنعتی اعلام می نماید.

تهران کنترل نماینده فروش برند معتبر اشنایدر الکتریک می باشد.اشنایدر الکتریک یک برند فرانسوی می باشد که تنوع بسیار زیادی در محصولات برق صنعتی دارد.محصولات اشنایدر الکتریک را می توان اینگونه نام برد: سافت استارتر اشنایدر الکتریک ، کنترل دور موتور (اینورتر یا درایو) اشنایدر الکتریک ، کلید هوایی اشنایدر الکتریک ، کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک ، کنتاکتور اشنایدر الکتریک ، کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک ،

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، بی متال اشنایدر الکتریک ، شاسی فرمان سیگنال و امرجنسی اشنایدر الکتریک ، جوی استیک اشنایدر الکتریک ، پی ال سی  یا هوش مصنوعی اشنایدر الکتریک ، صفحه نمایش اشنایدر الکتریک ، سرو موتور و سرو درایو اشنایدر الکتریک ، سنسور اشنایدر الکتریک ، میکرو سوئیچ وپرشر سوئیچ اشنایدر الکتریک ، رله شیشه ای و رله حفاظتی اشنایدر الکتریک ، کاتالوگ اشنایدر الکتریک ، خازن و رگلاتور اشنایدر الکتریک ، پاور میتر اشنایدر الکتریک و تایمر اشنایدر الکتریک

pinterest