مقالات و اخبار

کنتاکتور اشنایدر الکتریک

کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد

کنتاکتور اشنایدر الکتریک

  • کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد

کنتاکتور یکی ازپر کاربرد ترین قطعات الکتریکی در صنعت برق میباشد. به عبارت ساده تر کنتاکتور یک دستگاه کلید زنی (سوئیچینگ) است که برای روشن وخاموش کردن یک مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

از کنتاکتور میتوان به عنوان یک کلید مغناطیسی نیز نام برد.لازم به ذکر است که کنتاکتور ساختاری به هم پیوسته دارد و نصب آن به راحتی قابل انجام است.

کنتاکتور دارای 3 کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط با تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت کمکی جهت استفاده در مدارهای فرمان میباشد.

کنتاکتور از دو هسته ثابت (E شکل) و متحرک (U شکل) تشکیل شده است

کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد؟

کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد؟

نحوه عملکرد کنتاکتورچگونه است؟

وقتی جریان از هسته الکترو مغناطیسی عبور میکند باعث شکل گیری یک میدان مغناطیسی می شود و این تغییر در نیروی تولید شده توسط میدان الکترو مغناطیسی وضعیت کنتاکت ها را مشخص میکند. کنتاکتور برای قطع جریان اتصال بلند (long circuit) طراحی شده است.

کنتاکتور در دستگاه هایی مورد استفاده قرار میگیرد که باید به طور مکرر با قطع و وصل شدن مدار خاموش و روشن شود. در این دستگاه های الکتریکی کنتاکتور خطوط تغذیه توان که به بار ختم می شوند را قطع و وصل می کند. در کنتاکتور یک قسمت از هسته متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت جدا نگه داشته می شود و یک سری کنتاکت عایق شده از یکدیگر به آن متصل اند و با آن حرکت می کنند. در قسمت ثابت هسته نیز یک سری کنتاکت دیگر، محکم شده است. در حالت وصل، تیغۀ متحرک کنتاکتور تحت نیروی دائم الکترومغناطیسی بوده و با کنتاکت ثابت در تماس است.

در عین حال جریان به طور مداوم در سیم پیچی تولید کننده نیروی مغناطیسی برقرار است و تیغۀ محرک کنتاکتور را با فشار مناسب در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت حفظ می کند. در صورت کاهش ولتاژ و یا قطع جریان در بوبین، نیروهای فنرها باعث می شود که کنتاکت متحرک به طور اتوماتیک در موقعیت قطع قرار بگیرد و جریان قطع شود.

کنتاکتور های استاندارد شده معمولا سه کنتاکت اصلی برای مدار فرمان دارند.لازم به ذکر است:

اگر به علت کثیف شدن و یا دلایل دیگر، مدار هسته کنتاکتور کاملاً بسته نشود و بین هستۀ متحرک و هستۀ ثابت، فاصله هوائی وجود داشته باشد، جریان حالت کار بوبین افزایش یافته و باعث داغ شدن و سوختن سیم پیچ کنتاکتور خواهد شد.

کنتاکتور از چه طریقی و به چه صورتی غیر فعال میشود؟

.در ساده ترین روش برای غیر فعال کردن آن قابلیت جدا سازی کنتاکتور از دستگاه اصلی وجود دارد . اما ، در صورت قطع جریان ناشی از نبود ولتاژ ، تیغه ها تحت تاثیر نیروی فنر قرار گرفته و از کنتاکت های ثابت جدا می شوند و جریان تغذیه موتور را قطع می کنند که به این حالت ،آزاد شدن کنتاکتور می گویند.

به نحوای میتوان گفت در این هنگام تعدادی کنتاکت باز ،بسته و تعدادی کنتاکت بسته ، باز خواهند شد . زیرا لازم است که از تمامی کنتاکت های یک کنتاکتور جریان یکسانی عبور کند .

 تفاوت کنتاکتور و رله در چیست ؟

رله و کنتاکتور هر دو سوِئیچ های الکترومغناطیسی هستند که برای ذکر تفاوت میان این دو قطعه میتوان به کاریرد آنها اشاره کرد.

مشهور ترین تفاوت هر دو قطعه در این است که رله ها در ولتاژهای پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند در صورتی که کنتاکتور ها در ولتاژهای بالاتری کاربرد دارند. کنتاکتور معمولا در مقابل اضافه بار مقاوم تر است  و نسبت به رله میزان بار جریانی بیشتری را تحمل می کند.

کنتاکتورها برخلاف رله ها برای کنترل و سرکوب قوس (ارک) تولید شده درهنگام قطع جریان های سنگین طراحی شده اند.

کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد؟

عناوینی که کنتاکتور را از رله متمایز میسازد:

ظرفیت بار :

کنتاکتور را میتوان در مدار هایی با ظرفیت جریان 9A تا 1250A مورد استفاده قرار داد،در حالی که رله  در مدارهای کنترلی با ظرفیتA 5 تا 10A مورد استفاده قرار میگیرد.

طراحی :

کنتاکتور به طور کلی به صورت 3 فاز طراحی شده است در صورتی که رله در درجه اول به صورت تک فاز طراحی شده .کنتاکتورها برای ولتاژهای بالا طراحی شده اند تا از خطرات ولتاژهای بالا جلوگیری کنند در نتیجه کنتاکتور برای کنترل سوانح، ویژگی ایمنی بیشتری نسبت به رله ها دارند.مانند خاصیت فنری کنتاکت‌ها که به دستگاه اضافه شده است.کنتاکت فنری خصوصیتی است که اگر کنتاکتور در وضعیت اضافه بار قرار گیرد از اتصال کوتاه داخلی جلوگیری می‌کند.ویژگی حفاظتی دیگر که کنتاکتور داراست، وجود حذف کننده آرک(قوس) الکتریکی است.این خاصیت به کاهش و از بین بردن جرقه‌های ایجاد شده در هنگام جدا شدن کنتاکت‌های حامل جریان، کمک می‌کند، این درحالیست که رله این ویژگی‌ها را ندارد.

سرعت کلیدزنی :

کنتاکتور در تغییر وضعیت، کندتر از رله عمل می‌کند و همین امر سبب شده است که بتوان رله را با سیگنال‌های الکترونیکی کنترل نمود.

مصرف برق :

انرژی برقی که کنتاکتور استفاده می‌کند در مقایسه با رله  بیشتر می‌باشد زیرا که رله‌ها از بوبین‌های کوچکتری نسبت به بوبین‌های کنتاکتور استفاده می‌کنند.

اندازه و قیمت :

از آنجا که کنتاکتورها برای مدارهایی با ظرفیت بالا استفاده می‌شوند به همین دلیل نسبتا بزرگتر و سنگین تر از رله‌ها می‌باشند.بدیهی است که به دلیل تفاوت در اندازه، راندمان و کارایی،کنتاکتور در مقایسه با رله گران قیمت تر باشد.

تفاوت کنتاکتور ACوDC در چیست؟

کنتاکتور برای جریان های AC و DC طراحی شده است. این دو کنتاکتور با یکدیگر تفاوت هایی دارند؛ در نوع AC یک حلقۀ اتصال کوتاه برای جلوگیری از لرزش حاصل از فرکانس برق به کار می رود. نیروی کششی یک مغناطیس الکتریکی جریان متناوب، متناسب با مجذور جریان عبوری از آن و در نتیجه متناسب با مجذور اندکسیون مغناطیسی است.

تعداد دفعاتی که این نیرو به بالاترین حد می رسد و صفر می شود به اندازه دو برابر فرکانس شبکه است در نتیجه، در لحظاتی که مقدار نیروی کششی بیشتر از نیروی مقاوم فنرهای کنتاکتور باشد، هستۀ کنتاکتور جذب می شود و در لحظاتی که مقدار نیروی کششی کمتر از مقدار نیروی فنرها، باشد هسته متحرک آزاد شده و به محل اول خود باز می گردد پس در هستۀ متحرک لرزش و صدا ایجاد خواهد شد. این نوسانات را می توان به وسیلۀ یک حلقه بسته در سطح قطب های جاسازی شده که حدود نصف تا ۲/۳ سطح هر قطب را پوشانده است از بین برد و لرزش آن را برطرف ساخت.

عمل این حلقه این چنین است که مانند سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتوری که در حالت اتصال کوتاه قرار دارد، از آن جریان القایی عبور می کند و باعث ایجاد فوران مغناطیسی فرعی در مدار هسته می شود. این فوران فرعی با فوران اصلی اختلاف فاز دارد و در لحظاتی که نیروی کششی حاصل از فوران اصلی صفر باشد، نیروی کششی حاصل از فوران اصلی به بالاترین حد خود می رسد و در حالتی که نیروی حاصل از فوران ماکزیمم، باشد این نیرو صفر می شود و چون جمع این دو نیرو بر هسته متحرک اثر می گذارد، نیروی کششی در هر لحظه از نیروی مقاومت فنر بیشتر خواهد بود.

به عبارت دیگر با القای ولتاژ در حلقه اتصال کوتاه شده، جریانی از آن خواهد گذشت و این جریان شاری را تولید می کند که با شار اصلی ۹۰ درجه اختلاف فاز دارد و باعث می شود که شار در هسته هیچگاه صفر نشود و در هسته دائما شار وجود داشته باشد و نیروی دائمی در بخش ثابت و متحرک هسته را به هم متصل نگه دارد. ولتاژ تغذیه بوبین متفاوت است و از ۲۴ تا ۳۸۰ ولت ساخته شده است. در اکثر کشورهای صنعتی برای حفاظت بیشتر، تغذیه بوبین کنتاکتور را زیر ولتاژ حفاظت شده ۶۵ ولت انتخاب می کنند و یا برای تغذیه مدار فرمان، از ترانسفورماتور مجزا کننده استفاده می کنند.

کنتاکتور چیست و ساختار آن به چه صورتی می باشد؟

 ویژگی کنتاکتور سه فاز قدرت ، خازنی و کنترلی :

کنتاکتور ( قدرت) :

کنتاکتور سه فاز ( قدرت) در زیر شاخه ادوات سوئیچینگ قرار می‌گیرند که شرایط را برای قطع و وصل ایمن مدارهای برق با مکانیزم مغناطیسی، فراهم می‌نماید تجهیزی با قابلیت کنترل از دور و تنها با اعمال ولتاژ به بوبین تحریک و به محض قطع شدن ولتاژ تغذیه بوبین ، هیچ گونه اتصالی برقرار نیست ، از دیگر ویژگی منحصر به فرد کنتاکتورها به نسبت سایر کلیدها ، تعداد بالای قطع و وصل به صورت پی در پی می‌باشد.

کنتاکتور کنترلی :

کنتاکتور کنترلی برای قطع و وصل مدار فرمان استفاده می‌شوند و عموما توان قطع کمی‌دارند در صورتی که برای مدار فرمان خود از کنتاکتور سه فاز قدرت استفاده کنید هزینه ی اضافی را بر خود تحمیل کرده اید. قیمت کنتاکتور‌های کنترلی و فرمان را می‌توانید در بخش مربوط به خود در منوی سایت ملاخظه کنید.

کنتاکتور خازنی :

کنتاکتور سه فاز خازنی تخصصا برای قطع و وصل خازن در بانک خازنی استفاده می‌شود و با مقاومتی که در لحظه وصل خازن در مدار وارد می‌کند شدت جریان اولیه را کاهش می‌دهد و به این صورت طول عمر خازن را افزایش می‌دهد.

مطالبی که باید راجب کنتاکتور سه فاز بدانیم :

کنتاکتور سه فاز وسیله ای است که در آن با استفاده از خاصیت الکترومفناطیسی تعدادی کنتاکت به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می‌شوند. از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می‌شود. هر کنتاکتور معمولاً دارای سه کنتاکت اصلی برای مدارمی‌باشد.

اجزای یک کنتاکتور سه فاز شامل :

  • حامل کنتاکت‌های ثابت (این قسمت باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد)
  • 6  ترمینال
  • صفحه فلزی انتهایی برای نصب قسمت‌های ثابت روی آن
  • کنتاکت‌های ثابت و متحرک (این کنتاکت‌ها باید در یک خط قرار گرفته و از پوشش اکسید نقره به منظور بالا بردن ضریب اطمینان در مقابل کار زیاد، در روی آنها استفاده شود.)
  • بوبین کنتاکتور
  • ترمینال‌های ورودی و خروجی
  • سیستم هستۀ آهنی ثابت و متحرک
  • قسمت کنترل جرقه (این قسمت باید دارای مقاومت زیاد در برابر گرمای حاصل از جرقه ایجاد شده در هنگام قطع کنتاکتور باشد.)
  • حامل کنتاکت‌های متحرک (این قسمت باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد)

جریان های نامی کنتاکتور سه فاز و تاثیر در قیمت کنتاکتور

 در هر کنتاکتور، جریان های نامی ‌مختلفی تعریف می‌شود. این جریانها عبارتند از :

جریان دائمی :

این جریان با Ith2 نشان داده می‌شود و جریانی است که در شرایط کار عادی، در زمانی نا محدود و بدون قطع شدن از کنتاکتها عبور نموده، حرارت غیر مجاز تولید نکند و لزومی‌به تعمیر و سرویس کنتاکتور نیز احساس نشود.

جریان هفتگی :

این جریان با Ith1  نشان داده می‌شنود و جریانی است که در شرایط نرمال و با هفته ای یکبار اتصال از کنتاکتها عبور کرده و تغییری در خصوصیات کنتاکتور به وجود نیاورد.

جریان شیفتی (هشت ساعتی) :

این جریان با Ith  نشان داده می‌شود و جریانی است که در شرایط کار نرمال و با یکبار اتصال در هر هشت ساعت (یک شیفت کاری) از کنتاکتها می‌گذرد و تغییری در خصوصیات کنتاکتور به وجود نیاورد.

جریان کار نامی :

این جریان با Ie نشان داده می‌شود و جریانی است که شرط استفاده از کنتاکتور را در رابطه با نوع و مقدار ولتاژ بار بیان می‌کند. مثلاً اگر این جریان به طور دائم از کنتاکتور عبور نماید. مقدار Ie برابر با Ith خواهد بود. ( Ie=Ith )

جریان اتصال کوتاه :

مقدار ماکزیمم جریان در لحظه اتصال کوتاه که ممکن است باعث آسیب در کنتاکتور شود به جریان اتصال کوتاه ضربه ای معروف است. (Is) همچنین مقدار مؤثر جریان اتصال کوتاه که کلید برای مدت یک ثانیه قادر به تحمل آن است، جریان یک ثانیه ای یا جریان نامی‌زمان کم نامیده می‌شود و با Ith (Is) مشخص می‌گردد.

ولتاژ‌های نامی :

تعریف ولتاژهای نامی کنتاکتور برای هر کنتاکتور عبارت اند از :

ولتاژ کار نامی :

این ولتاژ که با  Ue نشان داده می‌شود مربوط به کنتاکتها بوده و مقدار ولتاژی است که کنتاکتها با جریان نامی Ie در آن به کار گرفته می‌شوند. این ولتاژ، توانایی قطع و وصل، نوع و محل استفاده کنتاکتور را مشخص می‌کند

ولتاژ عایقی نامی :

این ولتاژ که با Ui نشان داده می‌شود، ولتاژی است که استحکام عایقی بین کنتاکتها را نشان می‌دهد.

ولتاژهای نامی‌تغذیه بوبین :

این ولتاژ که با Ue نشان داده می‌شود ولتاژی است که باید به بوبین کنتاکتور اتصال یابد تا کنتاکتور عملکرد داشته باشد.

نکته :

ولتاژ کنتاکتورهای صنعتی از 220 ولت تا 660 ولت و کنتاکتهای اصلی آنها برای جریان 9 A تا 2750A  (مجهز به رادیاتورهای خفه کننده جرقه در موقع قطع و وصل) ساخته می‌شوند.

نکته :

ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتورها متفاوت بوده و از 24 تا 380 ولت ساخته می‌شوند. در اکثر کشورهای صنعتی برای حفاظت بیشتر، تغذیه بوبین کنتاکتورها را زیر ولتاژ حفاظت شده (65 ولت) انتخاب می‌کنند و یا برای تغذیۀ مدار فرمان از ترانسفورماتور جدا کننده استفاده می‌کنند.

قابلیت قطع و وصل و طول عمر کنتاکتور سه فاز و تاثیر در قیمت کنتاکتور

سرعت قطع و وصل کنتاکتورها در زیر بار را می‌توان بدون آنکه آسیبی به آنها برسد با طراحی و انتخاب مناسب با 3000 بار در مدت افزایش داد.

تعداد دفعات قطع و وصل کنتاکتور (هر قطع و وصل یک بار) عمر مکانیکی نامیده می‌شود. طول عمر مکانیکی با حروف از A تا F که اصطلاحاً کلاس کلید نامیده می‌شود مشخص می‌شود حرف A تعداد 103 بار قطع و وصل، حرف B تعداد 104 بار، C تعداد 105 بار،D  تعداد 106 بار، E تعداد 107 بار وF  تعداد 108 بار قطع و وصل را نشان می‌دهد.

نکته :

بعد از حروف کلاس کلید ممکن است عددی به عنوان ضریب قرار گیرد مثلاً E3 برای طول عمر 3×107 بار قطع و وصل به کار می‌رود.

قدرت قطع کنتاکتور سه فاز و تاثیر بر قیمت کنتاکتور

به منظور انتخاب کنتاکتور مناسب برای مصرف کننده‌های مورد نظر باید به مشخصات توان، ولتاژ، جریان و ضریب قدرت باری که کنتاکتور مجاز است به آن وصل شود، توجه کرد. همچنین کنتاکت های کنتاکتور باید تحمل جریان راه اندازی، جریان دائمی و جریان های اتصال کوتاه لحظه ای پیش آمده را نیز داشته باشند. قدرت کنتاکت های کنتاکتور در تحمل قوس الکتریکی ناشی از قطع کنتاکت ها را قدرت فزع کنتاکتور می‌نامند. مشخصات بیان شده در بسیاری از موارد بر روی بدنۀ کنتاکتور یا در کاتالوگ آن نوشته می‌شوند.برای راحتی کار انتخاب کنتاکتور بر اساس قیمت کنتاکتور ، طبقه بندی خاصی را برای کنتاکتورها در نظر می‌گیرند، این طبقه بندی بر اساس نوع جریان و موارد کاربرد انجام می‌شود.

تهران کنترل نماینده رسمی اشنایدر الکتریک

تهران کنترل نماینده رسمی اشنایدر الکتریک

گروه تهران کنترل نماینده اشنایدر الکتریک با بیش از یک دهه سابقه کاری درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی ، برق فشار ضعیف ، ابزار دقیق و کلیه تجهیزات برق صنعتی با دارا بودن کادر فنی مجرب آمادگی خود را جهت تامین تجهیزات برق صنعتی ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر درایو ، تعمیر پنل ، تعمیر انواع پی ال سی ها ، نصب و راه اندازی تجهیزات برق صنعتی ، اجرای پروژه های برق صنعتی اعلام می نماید.

تهران کنترل نماینده فروش برند معتبر اشنایدر الکتریک می باشد.اشنایدر الکتریک یک برند فرانسوی می باشد که تنوع بسیار زیادی در محصولات برق صنعتی دارد.محصولات اشنایدر الکتریک را می توان اینگونه نام برد: سافت استارتر اشنایدر الکتریک ، کنترل دور موتور (اینورتر یا درایو) اشنایدر الکتریک ، کلید هوایی اشنایدر الکتریک ، کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک ، کنتاکتور اشنایدر الکتریک ، کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک ،

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، بی متال اشنایدر الکتریک ، شاسی فرمان سیگنال و امرجنسی اشنایدر الکتریک ، جوی استیک اشنایدر الکتریک ، پی ال سی  یا هوش مصنوعی اشنایدر الکتریک ، صفحه نمایش اشنایدر الکتریک ، سرو موتور و سرو درایو اشنایدر الکتریک ، سنسور اشنایدر الکتریک ، میکرو سوئیچ وپرشر سوئیچ اشنایدر الکتریک ، رله شیشه ای و رله حفاظتی اشنایدر الکتریک ، کاتالوگ اشنایدر الکتریک ، خازن و رگلاتور اشنایدر الکتریک ، پاور میتر اشنایدر الکتریک و تایمر اشنایدر الکتریک

pinterest