مقالات و اخبار

پرشر سویئچ اشنایدر چیست و کاربرد پرشر سوئیچ در صنعت

پرشر سویئچ اشنایدر چیست و کاربرد پرشر سوئیچ در صنعت

پرشر سویئچ اشنایدر چیست و کاربرد پرشر سوئیچ در صنعت

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار قطعه ای الکتریکی بوده که فشار را در هر شرایط و محیطی اندازه می گیرد .از پرشر سوئیچ برای شناسایی و تشخیص حضور سیال استفاده می شود .

پرشر سوئیچ ، افزایش یا کاهش فشار و میزان فشاری که به وسیله ی کاربر مشخص شده است را شناسایی می کند .پرشر سوئیچ به نحوی طراحی شده که فشار فرآیند را مانیتور کرده و به محض رسیدن به نقطه ی تنظیم ( فشاری مشخص شده توسط کاربر ) ، سیگنال خروجی ارسال می کند.

پرشر سوئیچ ، فشار فرآیند را به یک دیافراگم یا پیستون وارد کرده و عامل ایجاد نیرو می شود . پس از آن پرشر سوئیچ نیروی به وجود آمده را با نیروی یک فنر فشرده مورد مقایسه قرار می دهد .

اغلب پرشرسوئیچ ها ، از یک دیافراگم یا جسمی آکاردئونی به منظور عنصر حسگر استفاده می نمایند . حرکت عنصر حسگر موجب می گردد تا یک یا چند کانتکت سوئیچ فعال شده و آلارم و یا اخطار کنترلی را آغاز کند .

پرشر سویئچ اشنایدر چیست و کاربرد پرشر سوئیچ در صنعت

نحوه کارکرد پرشر سوئیچ چگونه است ؟

پرشر سوئیچ دارای یک یا دو پورت فشار می باشد .

 تک پورت :

در پرشر سوئیچ تک پورت ، فشار از طریق پورت وارد شده و به یک دیافراگم داخلی اعمال می شود . اگر فشار وارد شده از فشار فنری که از قبل فشرده شده است بیشتر باشد ، کانتکت های سوئیچ مدار را قطع یا وصل می کنند .به این ترتیب آلارم به وجود آمده در سیستم به کاربر هشدار می دهد که فشار محیط پیرامون دچار تغییر شده است .

دو پورت :

در پرشر سوئیچ دوپورت ، فشار وارد شده از دو پورت با یکدیگر مقایسه می شوند .اگر میزان فشار وارد شده از یک پورت با پورت دیگر تفاوت داشته باشد ، پرشرسوئیچ برای تفاوت پیش آمده به کاربر هشدار می دهد

گروه تهران کنترل نماینده اشنایدر الکتریک با بیش از یک دهه سابقه کاری درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی ، برق فشار ضعیف ، ابزار دقیق و کلیه تجهیزات برق صنعتی با دارا بودن کادر فنی مجرب آمادگی خود را جهت تامین تجهیزات برق صنعتی ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر درایو ، تعمیر پنل ، تعمیر انواع پی ال سی ها ، نصب و راه اندازی تجهیزات برق صنعتی ، اجرای پروژه های برق صنعتی اعلام می نماید.

تهران کنترل نماینده فروش برند معتبر اشنایدر الکتریک می باشد.اشنایدر الکتریک یک برند فرانسوی می باشد که تنوع بسیار زیادی در محصولات برق صنعتی دارد.محصولات اشنایدر الکتریک را می توان اینگونه نام برد: سافت استارتر اشنایدر الکتریک ، کنترل دور موتور (اینورتر یا درایو) اشنایدر الکتریک ، کلید هوایی اشنایدر الکتریک ، کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک ، کنتاکتور اشنایدر الکتریک ، کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک ،

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، بی متال اشنایدر الکتریک ، شاسی فرمان سیگنال و امرجنسی اشنایدر الکتریک ، جوی استیک اشنایدر الکتریک ، پی ال سی  یا هوش مصنوعی اشنایدر الکتریک ، صفحه نمایش اشنایدر الکتریک ، سرو موتور و سرو درایو اشنایدر الکتریک ، سنسور اشنایدر الکتریک ، میکرو سوئیچ وپرشر سوئیچ اشنایدر الکتریک ، رله شیشه ای و رله حفاظتی اشنایدر الکتریک ، کاتالوگ اشنایدر الکتریک ، خازن و رگلاتور اشنایدر الکتریک ، پاور میتر اشنایدر الکتریک و تایمر اشنایدر الکتریک

ساختار یک پرشرسوئیچ به چه صورت می باشد ؟

یک پرشرسوئیچ متشکل از شش بخش می باشند که عبارت اند از :

  • ترمینال ها : ترمینال ها اجزایی می باشند که برق ورودی و خروجی پرشرسوئیچ به آنها وارد می شود
  • کانتکت ها : کانتکت های یک پرشر سوئیچ از 90 درصد نقره و 10 درصد نیکل تشکیل می شوند ، لازم به ذکر است که هر دو عنصر جزو مواد رسانا بوده و از هم جدا و یا به یکدیگر متصل هستند تا بتوانند مدار الکتریکی را وصل یا قطع کنند. هنگامی که کانتکت ها از یکدیگر جدا شوند ، مدار الکتریکی قطع می شود.
  • دیافراگم : دیافراگم از مواد انعطاف پذیر ساخته شده تا بتواند با تغییر میزان فشار خمیده شود .هنگامی که فشار افزایش پیدا می کند ، سیال به دیافراگم فشار وارد می کند. در صورتی ک فشار فرآیند به میزان فشار مورد نظر برسد ، دیافراگم کانتکت های رسانا را از یکدیگر جدا نموده و سبب قطع مدار میشود و یا در حالت دیگر سبب می شود تا کانتکت ها به یکدیگر چسبیده و مدار را کامل کنند.
  • شیر اطمینان پرشرسوئیچ : شیر اطمینان در قسمت زیرین پرشرسوئیچ قرار گرفته و توسط لوله ای مسی یا نایلونی به بالای شیر کنترل یک طرفه پلمپ می شود .هنگامی که کانتکت های پرشرسوئیچ از یکدیگر جدا شوند ، شیر اطمینان به وسیله ی یک اهرم به کار انداخته شده تا فشاری که بین پمپ و شیر یک طرفه به دام افتاده است آزاد شود.
  • پیچ تنظیم : پیچ تنظیم به منظور افزایش و کاهش فشار های تنظیم شده ی نقطه راه اندازی مجدد و نقطه قطع مورد استفاده قرار میگیرد .برخی از پرشرسوئیچ ها یک پیچ کوچک تر از فنر اولیه دارند که از طریق آن می توان فشار نقطه ی قطع را بدون اینکه به تنظیمات نقطه ی راه اندازی مجدد اختلالی وارد شود ، تنظیم نمود.
  • نکته : سفت کردن پیچ سبب شده تا میزان فشار اعمالی بیشتری توسط غشا (دیافراگم) نیاز باشد تا پیچ ، کانتکت خارا از یکدیگر جدا نماید و با آزاد کردن پیچ ، فشار اعمالی کمتری نیاز است تا بتوان دیافراگم را به حرکت درآورد
  • اهرم : از اهرم برای جداسازی کانتکت ها به صورت دستی استفاده می شود.

چند نوع پرشرسوئیچ داریم ؟

پرشر سوئیچ به دو دسته اصلی 1- الکترومکانیک 2-حالت جامد (مکانیکی) تقسیم می شود .

پرشر سوئیچ الکترومکانیکی :

رایج ترین پرشر سوئیچ الکترو مکانیکی متشکل از یک عنصر حسگر و یک سوئیچ الکتریکی با عملکرد سریع و ناگهانی می باشد .

در این مدل پرشرسوئیچ ها ، امکان استفاده از انواع مختلف عناصر حسگر وجود دارد . در تمامی این عناصر حسگر یک ویژگی یکسان دیده می شود : به حرکت در آمدن عناصر حسگر تحت تاثیر فشار فرایند .

نکته : این حرکت به صورت مستقیم بر باز و یا بسته شدن کانتکت های پرشرسوئیچ تاثیر دارد.

پرشرسوئیچ های دیفرانسیلی دارای دو پورت فشار هستند .یک سمت برای فشار پایین فرایند و سمت دیگر برای فشار بالای فرایند .سیال های فشار بالا و فشار پایین هردو به یک عنصر حسگر فشار وارد می کنند .

به علت اینکه سطح عنصر حسگر در هر دو سمت به صورت یکسان می باشد .زمانی که میزان فشار در دو پورت مساوی باشد ، سوئیچ در حالت تعادل قرار میگیرد . اما با افزایش میزان فشار در پورت فشار بالا ، و یا کاهش میزان فشار در پورت فشار پایین ، پیستون به سمت بالا حرکت کرده و در یک اختلافی معلوم ، سوئیچ را به حالت فعال در می آورد .پرشر سوئیچ های الکترومکانیکی غالبا با توجه به تکنولوژی سنسور به کار رفته در آنها تقسیم بندی میشود.

چند نوع سوئیچ الکترومکانیکی داریم ؟

  • دیافراگمی
  • پیستونی
  • لوله بوردنی

پرشرسوئیچ مکانیکی :

در اغلب موارد پرشرسوئیچ مکانیکی فرا تر از یک پرشرسوئیچ ساده بوده و به عنوان یک کنترلر مدار باز عمل می کند .

در همچین حالتی ، سوئیچ ها علاوه بر قطع یا اتصال مدار پرشرسوئیچ ، سیگنال خروجی دیجتال یا سیگنال آنالوگ 4 تا 20 میلی آمپر ارسال میکنند ، این سیگنال آنالوگ می تواند به پی ال سی ها (کنترلرهای منطقی قابل برنامه نویسی)، دی سی اس ها (سیستم های کنترلی وسیع) و کامپیوتر ها ارسال گردد. فایده اصلی پرشرسوئیچ های مکانیکی عمر چرخه ی آن می باشد . پرشرسوئیچ های مکانیکی غالبا عمر عملکرد تقریبی 100 میلیون چرخه را دارند .

عناوینی که پرشرسوئیچ های مکانیکی را نسبت به مدل الکترو مکانیکی متمایز میسازد :

  1. عمر چرخه طولانی تر
  2. اطمینان پذیری+- 0.5
  3. مقاومت بالا در برابر شوک  و لرزش
  4. امکان به کار گیری در محدوده ی وسیع تری از فشارهای فرایند
  5. پاسخ فرکانسی گسترده
  6. پایداری طولانی مدت

فشار  cut-in  و cut-out چیست؟

همه ی پرشرسوئیچ ها دارای دو نقطه ی عملیاتی می باشند که شامل :

  1. نقطه ی راه اندازی مجدد (cut-in)
  2. نقطه ی قطع (cut-out)

نقطه ی راه اندازی مجدد در زمان افت فشار و نقطه ی قطع در زمان افزایش فشار کاربرد دارد .

نکته : هر پرشر سوئیچ دارای یک میزان اختلافی (یک بازه بین نقطه راه اندازی مجدد و نقطه ی قطع ) می باشد . اکثر پرشرسوئیچ ها قابلیت تنظیم نقطه راه اندازی مجدد و نقطه ی قطع در صورت نیاز فرآیند را دارند .

به عبارت دیگر ، دو فشار موجود می باشد که پرشرسوئیچ متناسب وابسته به دو فشار مدار را قطع و وصل می کند. هنگامی که فشار تا نقطه ی راه اندازی مجدد کاهش پیدا کند ، پرشرسوئیچ مدار را وصل نموده و در صورت رسیدن فشار به نقطه ی قطع مدار را قطع می نماید .

در نتیجه نقطه ی راه اندازی مجدد همیشه نسبت به نقطه ی قطع پایین تر قرار میگیرد .به فاصله ی بین نقطه ی راه اندازی مجدد و نقطه ی قطع باند فشار یا اختلاف فشار یا میزان اختلافی میگویند .

نکته : با توجه به قانون کلی فیزیک اختلاف فشار باید حداقل 1 بار باشد .

نکته : تنظیمات اختلاف فشار در جلوگیری از سوئیچ شدن سریع تاثیر مستقیم دارد .

سوئیچ شدن سریع و متناوب می تواند پیامد های مخربی از جمله فرسودگی کانتکت های الکتریکی را برای دستگاهی که توسط پرشرسوئیچ کنترل می شود به همراه داشته باشد .

به طورمثال : در کمپرسور تولید هوا اگر اختلاف فشار خیلی کم باشد (پایین تر از حد مجاز یک بار ) ، دستگاه به صورت متناوب و با سرعت بالا خاموش و روشن می شود که همین امر سبب سوختن موتور کمپرسور تولید هوا ، ساییدگی اجزای آن و در نهایت آسیب به خود پرشرسوئیچ نیز می شود.

در بعضی از ماشین ها بهتر است که اختلاف فشار در میزان 2 بار یا 3 بار تنظیم شود اما این عمل تنها در شرایطی صورت میگیرد که ماشین فقط برای مدت کوتاهی کار کند .

نکته : باند فشار را می توان با توجه به رنج کل فشار ثابت نمود .

غالبا پرشر سوئیچ های الکترومکانیکی لوله بوردنی و دیافراگمی اختلاف فشار کوچکی دارند ، در صورتی که پرشرسوئیچ های الکترومکانیکی پیستونی دارای اختلاف فشار وسیعی می باشند .

در پرشرسوئیچ های حالت جامد (مکانیکی) ، می توان اختلاف فشار را در 100 در 100 بازه کل تنظیم نمود.

نکته : در حالتی که فشار پرشرسوئیچ ثابت باشد ، اختلاف فشار پرشرسوئیچ در  رنج 8/0 تا 1 بار قرار می گیرد که لازم است بر روی بدنه یا دیتا شیت کالا ثبت شده باشد.

تفاوت پرشرسوئیچ با اختلاف فشار ثابت و پرشرسوئیچ با اختلاف فشار قابل تنظیم در ظاهر این دو مدل مشهود است ، پرشرسوئیچی که اختلاف فشار ثابت دارد دارای یک پیچ بوده و پرشرسوئیچی که اختلاف فشار آن قابل تنظیم است دارای یک پیچ کوچک تنظیم نیز می باشد.

نکاتی کاربردی برای تنظیم یک پرشر سوئیچ :

  1. قبل از انجام تنظیمات پرشرسوئیچ را از منبع تغذیه جدا کنید
  2. اولین تنظیم در پرشرسوئیچ ، تنظیم نقطه راه اندازی مجدد و نقطه ی قطع می باشد
  3. پس از تنظیمات مربوطه این امکان وجود دارد تا بتوانید نقطه ی قطع را به عنوان تنظیمات ثانویه نیز در نظر بگیرید
  4. هر مهره را حداکثر سه دور میتوان چرخاند

مانیتورینگ چیست ؟

مانیتورینگ به منظور اطمینان خاطر از تنظیمات انجام شده بر روی پرشر سوئیچ صورت میگیرد .لازم به ذکر است بگوییم که تنظیمات به عمل آمده پس از اولین از کار افتادگی دستگاه تحت کنترل پرشرسوئیچ انجام می شود .

نکته : دینامیک سیستم برای انتخاب پرشرسوئیچ بسیار حائز اهمیت است .

افزایش های ناگهانی فشار و ضربات فشار :

افزایش ناگهانی فشار و ضربات فشار ، محدوده فشار عملیاتی همیشگی سیستم را دچار نقص می کند همین امر موجب می شود.پرشرسوئیچ به دلیل بالاتر بودن فشار ناگهانی وارد بر آن از فشار انفجار خراب شود .پرشرسوئیچ های لوله بوردنی –دیافراگمی و حالت جامد (مکانیکی)حساسیت زیادی نسبت به این ضربات فشار دارند.