مقالات و اخبار

رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

رله چیست

رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

 

فروشگاه تهران کنترل یکی از عامل فروش های محصولات اشنایدر اکتریک می باشد .

تهران کنترل با تامین تجهیزهایی مانند رله های شیشه ای اشنایدر و رله های حفاظتی ، کنترل فاز اشنایدر ، انواع سافت استارتر، درایو و اینورتر اشنایدر، کلید های اتوماتیک فیکس ، کلید های اتوماتیک قابل تنظیم ، کیپد های گرافیکی اشنایدر ، کارت های پروفی باس اشنایدر الکتریک و …  از واردکنندگان محصولات اشنایدر الکتریک فرانسه بوده و در حوضه ی برق قدرت و اتوماسیون صنعتی فعالیت می کند .

فروشگاه تهران کنترل با بیش از ده سال سابقه ی کاری و همکاری با شرکت های صنایع حمل و نقل ، صنایع دارو سازی ، صنایع غذایی ، صنایع ساختمانی ، صنایع پتروشیمی  و نظامی و … در زمینه ی اتوماسیون صنعتی با هدف ارائه بهتر خدمات با برخورداری از واحد تعمیرات و مشاوران فنی جهت همکاری و کمک رسانی بهینه در بازار ایران مشغول به کار می باشد .

امروزه کلمه ی رله در صنعت برق بسیار پر کاربرد و همچنین پرمصرف است.

حتما اسم هایی مانند رله فرمان، رله کنترل فاز، رله کنترل موتور، رله کنترل بار، رله اضافه جریان ،رله شنت تریپ و رله آندر و… را شنیده اید که هر کدام از این ها کاربری خاص و متفاوتی دارد.

Relay معنی های متفاوتی دارد اما از مهم ترین آن ها میتوان به  تقویت کننده یا دریافت و انتقال دهنده اطلاعات اشاره کرد.

در واقع در صنعت برق رله یک سوئیچ الکترونیکی یا الکترومکانیکی در نظر گرفته شده است که یک نوع کنترل کننده الکتریکی است که شامل تعدادی کنتاکت و تیغه می باشد.

البته انواعی از رله نیز وجود دارند که بدون کنتاکت و در واقع بدون قسمت متحرک عمل می کنند.

ساختمان داخلی این نوع رله ها از مدارات الکترونیکی و نیمه هادی ها تشکیل شده است.

به عبارت ساده تر رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می شود.

از کاربرد های رله اشنایدر الکتریک می توان به قطع و وصل یک جریان بزرگ توسط یک جریان کوچکتر یا کنترل چند قطعه با یک جریان ورودی اشاره کرد.

به طور کلی نحوه ی عملکرد رله اشنایدر الکتریک به دو دسته ی ،رله های یک مرحله ای و قفل شونده تقسیم می شوند.

در حالت یک مرحله ای پس از قطع تغذیه، رله مجدد به حالت اولیه خود بر میگردد ولی در حالت قفل شونده پس از قطع تغذیه رله همچنان در حالت فعال خود باقی می ماند.

در این حالت از یک بوبین مجزا برای برگرداندن رله به حالت اولیه استفاده می شود.

رله های اشنایدر الکتریک در موارد بسیار متنوعی کاربرد دارند ؛ رله های الکترومغناطیسی از تجهیزات مختلف AC و DC محافظت می کنند ، این تجهیزات همچنین به عنوان رله کمکی در سیستم های کنتاکت شماتیک حفاظتی رله ، برای حفاظت دیفرانسیلی و حفاظت اضافه جریان یا کمبود جریان تجهیزات مختلف AC و DC استفاده می شود.

رله شیشه ای یا رله کمکی اشنایدر الکتریک چیست ؟

رله شیشه ای که در بازار و صنعت برق به عنوان رله کمکی و رله الکترومکانیکی نیز شناخته می شود ، یکی از پر کاربرد ترین انواع رله است.

رله شیشه ای یا کمکی اشنایدر الکتریک تجهیزی است که عملکردی مشابه کنتاکتور دارد ولی با این تفاوت که رله ی شیشه ای اشنایدر الکتریک در ابعاد کوچکتری تولید می شود.

در واقع رله همان کار کنتاکتور را انجام می دهد ولی در بار های کوچکتر که در مدار های فرمان مورد استفاده قرار می گیرد.

رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک از گروه کلید های مغناطیسی می باشند.

در اصل رله شیشه ای اشنایدر الکتریک شامل بوبین و چند کنتاکت می باشد که با فرمان به بوبین رله و تحریک آن ، می توان کنتاکت ها را قطع و وصل کرد.

رله کمکی یا شیشه ای در واقع یک تجهیز کنترل کننده قسمت های مختلف مدارات قدرت است.

در اصل برای طراحی یک مدار فرمان پیچیده که نیازمند تعداد زیادی کنتاکت است ، رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک بهترین انتخاب هستند.

رله کمکی یا شیشه ای اشنایدر الکتریک به علت طول عمر بالا ، قیمت بسیار پایین و ابعاد بسیار کوچک جزء آن دسته از رله ها هستند که بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و این سری از ویژگی ها موجب شده است که رله ی شیشه ای در صنعت محبوب باشد.

رله شیشه ای یا الکترومکانیکی اشنایدر الکتریک ، در دو مدل قابل نصب روی برد و قابل نصب روی سوکت تولید و ارائه می گردد.

که در تابلو برق های صنعتی بیشتر از نوع قابل نصب روی سوکت (پایه رله) استفاده می شود.

کاربرد های رله شیشه ای یا الکترومکانیکی اشنایدر الکتریک

  • برای طراحی یک مدار فرمان پیچیده که نیازمند تعداد زیادی کنتاکت است ، رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک بهترین هستند.
  • از جمله کاربرد های رله شیشه ای اشنایدر الکتریک ، نقش واسطه در تابلو های برق است.
  • گاهی اوقات برای باقی ماندن کنتاکتور در وعضیت فعال از رله شیشه ای یا کمکی اشنایدر الکتریک استفاده می شود.
  • در مدار آسانسور به علت پیچیدگی و نیاز به کنتاکت های بیشتر در مدار فرمان از رله شیشه ای یا کمکی اشنایدر الکتریک استفاده می شود.
  • یکی از پرکاربرد ترین قطعات در مدار های PLC رله های کمکی هستند.
  • رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک معمولا شامل یک کنتاکت هستند که میتواند بین دو حالت باز و بسته تغییر وعضیت بدهد.

تفاوت رله شیشه ای اشنایدر الکتریک و کنتاکتور :

بین رله شیشه ای اشنایدر الکتریک و کنتاکتور، چند تفاوت عمده وجود دارد.

  • رله شیشه ای اشنایدر الکتریک برای جریان های ضعیف به کار می رود ولی کنتاکتور برای جریان های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تفاوت رله شیشه ای اشنایدر الکتریک با کنتاکتور در نحوه عملکرد بوبین ها است ؛ به عبارت ساده تر ،کنتاکتور مشابه کلید برق عمل میکند و با قطع و وصل شدن برق بوبین ، کنتاکت های کنتاکتور باز و بسته شده و باعث قطع و وصل شدن برق اصلی می شود اما رله شیشه ای اشنایدر الکتریک همانند کلید عمل میکند چون رله شیشه ای مستقیما برق اصلی را قطع و وصل نمی کند و با دستوری که به بوبین داده میشود و کنتاکت هایی که باز و بسته می شوند عمل دستور دادن به قسمت های متفاوت مدار کنترلی انجام می شود
  • رله شیشه ای اشنایدر الکتریک و کنتاکتور در میزان تحمل جریان هم ،تفاوت هایی با هم دارند. رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک تحمل جریان 10 آمپر را دارند ولی کنتاکتور ها در جریان های مختلف از 9 تا 1000 آمپر ، در حال تولید و بهره برداری می باشند

موادی که در کنتاکت رله ها استفاده می شود شامل :

مواد خام ( pure material ) :

مس ، نقره ، طلا ، تنگستن ، پلاتینیوم ، پالادیوم ، مولیبدن

آلیاژ ها ( alloys ) :

_ PdN  _CuW _ AgNiW _ CuCr _ Ag-graphite  _ AgPd _  AgW _ AuPt _ AuAg _  AuNi _  PtIr _ PtNi _  PdCr_AgCdO _  AgNi  _ AgSnO2

مواد پایه ای که در کنتاکت ها مورد استفاده قرار می گیرد ، مس و نقره است.

در واقع مس ، در مقایسه با دیگر فلز های مورد استفاده در کنتاکت ها ، قیمت مناسبی دارد ولی به راحتی لایه اکسید و سولفات روی آن شکل می گیرد.

در مقابل مس ؛ نقره فلز نسبتا گران تری است ، شدیدا مستعد واکنش نشان دادن و تغییر حالت است ، کنتاکت های نقره خالص به سادگی دچار چسبیدگی و خال خوردگی می شوند.

به علت دمای ذوب پایینی که نقره دارد ، به سادگی از آن در ساخت کنتاکت ها استفاده می شود.

کنتاکت هایی که با نقره آبکاری می شوند ، در مداراتی با فرکانس بالا مورد استفاده قرار می گیرند ولی برای مدارات با شدت جریان بالا مناسب نیستند.

امکان بروز پدیده های خاصی در زمان قطع و وصل شدن کنتاکت ها وجود دارد ،مانند گرم شدن یا تغییر حالت مواد در تیغه ها.گرم شدن تیغه ها ، با افزایش مقاومت کنتاکت در زمان قطع شدن ، رابطه مستقیم دارد که این موضوع بعداز مدتی تبدیل به جرقه در آن نقطه خواهد شد.

چسبیدگی کنتاکت ها مورد دیگری است که ممکن است مشاهده شود ؛ در مدت زمانی که کنتاکت ها بسته هستند شدت جریان بالا می تواند باعث بروز پدیده چسبیدگی کنتاکت ها شود.

معمولا بدلیل مشکلات ذکر شده انتخاب مس و نقره خالص درست نیست و باید از آلیاژ ها استفاده کرد

مشخصات یک کنتاکت خوب با موارد زیر سنجیده می شود :

  • چگالی
  • دمای ذوب
  • دمای جوش
  • سختی
  • رسانایی گرمایی
  • رسانایی الکتریکی
  • ضریب حرارتی

آلیاژ های مرسوم مورد استفاده و کاربرد هر کدام در کنتاکت رله های شیشه ای اشنایدر الکتریک به شرح زیر است :

آلیاژ نقره – نیکل :

این نوع کنتاکت بیشتر برای استفاده در بار های با جریان مستقیم DC مناسب است.

همچنین ، به منظور جلوگیری از تبدیل مواد در کنتاکت ها ، این نوع رله به صورت گسترده برای سوییچ زنی در بارهای جریان متناوب AC غیر القایی در شدت جریان پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ نقره – اکسید کادیوم :

این نوع کنتاکت ، به علت دارا بودن مقاومت در برابر چسبندگی و قوس الکتریکی ، به طور گسترده در مدارات قدرت با شدت جریان بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

دامنه ولتاژ و شدت جریان مورد استفاده در این نوع کنتاکت از12 تا 380 ولت جریان متناوب است . از 100 میلی آمپر تا 30 آمپر می باشد . این نوع کنتاکت ، مخصوصا برای بار های اهمی و القایی ، مثل موتور الکتریکی ،هیتر ها، لامپ ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ نقره – اکسید قلع :

مشخصات و کاربرد این نوع کنتاکت ، بسیار مشابه آلیاژ نقره _ اکسید کادیوم می باشد . با این تفاوت که ، این نوع کنتاکت دارای پایداری حرارتی بالاتری است . این سری از خصوصیات مثبت در جریان مستقیم DC باعث پایداری و مقاوت بیشتر می شود.

همچنین این ترکیب به علت داشتن یک پوشش منحصر به فرد روی کنتاکت ها ، برای مواردی که بارهایی با شدت جریان ناگهانی بالا و یا بار های القایی شدید وجود داشته باشد مناسب هستند .

آلیاژ نقره-نیکل :

این نوع کنتاکت ، بیشتر برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا ، برای شدت جریان های زیر 1 آمپر . همچنین ، در مدارات کنترلی که ماهیت و جزییات سیگنال اهمیت دارد نیز مورد استفاده قرار می گیرند .

از این نوع کنتاکت برای جلوگیری از تاثیرات نویز هنگام وصل و قطع شدن کنتاکت و به سلامت منتقل شدن سیگنال استفاده می شود .

اجزای تشکیل دهنده رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

  • بوبین : بوبین سیم پیچ یا کویل که با برق دار شدن دو سر مثبت و منفی آن تبدیل به آهنربا می شود.
  • کنتاکت ها : کنتاکت ها شامل چند ورودی و خروجی میشوند که سیم بندی های مدار با وصل شدن سیم ورودی و سیم خروجی به آن ها انجام می شود.
  • تیغه مشترک : این تیغه محل وصل سیم برق ورودی مشترک می باشد.
  • تیغه های NO : این نوع تیغه ها که محل نصب سیم های خروجی مدار هستند در صورتی که بوبین رله شیشه ای برق دار باشد بسته می شود و اگر بوبین برق دار نباشد این کنتاکت باز می ماند.
  • تیغه های NC : این نوع تیغه ها محل نصب سیم های خروجی مدار فرمان می باشد . اگر بوبین رله شیشه ای برقدار باشد این کنتاکت باز می +شود و در صورتی که بوبین بدون برق باشد این کنتاکت بسته خواهد بود.

انواع رله شیشه ای :

این نوع رله ها از نظر ولتاژ و جریان دارای انواع مختلفی هستند . از نظر ولتاژ میتوان آن ها را در ولتاژ های مستقیم DC و ولتاژ متناوب AC بکار برد ؛ از نظر جریان قابل تحمل نیز در چند سطح تولید می شوند و معمولا دارای شدت جریان های آمپر می باشند که اکثرا در جریان های زیر 10 آمپر مورد 5، 6، 8، 10، 12، 16، 25 استفاده هستند.

از نظر ساختمانی هم این نوع رله ها میتواند بر روی سوکت و یا بر روی برد های الکتریکی نصب شوند.

معیار های اصلی انتخاب رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

برخی از پارامتر های مهم انتخاب رله شیشه ای اشنایدر الکتریک عبارت است از :

نوع ولتاژ بوبین :

برای انتخاب رله باید دقت شود که بوبین با چه نوع ولتاژی تحریک میشوند. ولتاژ تحریک بوبین می‌تواند از نوع AC و DC باشد.

رنج ولتاژ بوبین :

از دیگر ویژگی‌های این رله وجود رنج‌های ولتاژی متفاوت برای تحریک رله است. معمولا رنج ولتاژ تحریک شامل 5و12و24و48و110و220 ولت است.

تعداد کنتاکت :

با توجه به تعداد المان‌هایی که قصد کنترل آن‌ها را داریم تعداد کنتاکت رله را در نظر می‌گیریم.

هر کنتاکت شامل مجموعه کنتاکت مشترک ، کنتاکت باز و کنتاکت بسته است . هر کنتاکت می‌تواند 2 المان را به صورت همزمان با استفاده از تیغه‌های باز و بسته کنترل کند.

حداکثر جریان کنتاکت :

جریان قابل تحمل کنتاکت ها ، ی+مقدار کمتر است.اگر در زمان کنترل بار روی کنتاکتور جرقه ظاهر شود، بار متصل شده غیر اهمی است.

نوع نصب رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

رله های شیشه ای در 2  مدل نصب روی برد و سوکت تولید و ارائه میشوند . رله‌های قابل نصب روی برد در قاب داخلی تجهیزات کنترلی استفاده می‌شوند و به صورت مستقیم در دسترس نیستند و رله های قابل نصب روی سوکت در تابلو برق استفاده می‌شوند.

ساختمان رله شیشه ای اشنایدر الکتریک

اساس کار رله شیشه ای اشنایدر الکتریک بر مبنای میدان مغناطیسی است ، از این جهت در ساختمان آن از بوبین استفاده می شود . با اعمال ولتاژ تحریک به بوبین ، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. در نتیجه نیرو مکانیکی ناشی از میدان مغناطیسی باعث تغییر وعضیت کنتاکت ها می شود.

هر رله یک کنتاکت مشترک (COM) دارد که این تیغه در سیستم AC به فاز و در سیستم های DC به سر مثبت متصل می شود.

در ساختمان رله شیشه ای اشنایدر الکتریک دو تیغه متحرک وجود دارد که با توجه به وضعیت تحریک بوبین موقعیت متفاوتی دارند . تیغه NO در وعضیت عادی باز است و با اعمال تحریک بوبین به تیغه مشترک وصل می شود . تیغه NC در صورت عدم تحریک بوبین به کنتاکت مشترک متصل است و پس از اعمال ولتاژ تحریک به بوبین قطع می شود.

ولتاژ بوبین از ولتاژ تیغه ها مستقل است و میتواند متفاوت باشد.

گروه تهران کنترل نماینده اشنایدر الکتریک با بیش از یک دهه سابقه کاری درخشان در زمینه اتوماسیون صنعتی ، برق فشار ضعیف ، ابزار دقیق و کلیه تجهیزات برق صنعتی با دارا بودن کادر فنی مجرب آمادگی خود را جهت تامین تجهیزات برق صنعتی ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر درایو ، تعمیر پنل ، تعمیر انواع پی ال سی ها ، نصب و راه اندازی تجهیزات برق صنعتی ، اجرای پروژه های برق صنعتی اعلام می نماید.

تهران کنترل نماینده فروش برند معتبر اشنایدر الکتریک می باشد.اشنایدر الکتریک یک برند فرانسوی می باشد که تنوع بسیار زیادی در محصولات برق صنعتی دارد.محصولات اشنایدر الکتریک را می توان اینگونه نام برد: سافت استارتر اشنایدر الکتریک ، کنترل دور موتور (اینورتر یا درایو) اشنایدر الکتریک ، کلید هوایی اشنایدر الکتریک ، کلید اتوماتیک اشنایدر الکتریک ، کنتاکتور اشنایدر الکتریک ، کلید مینیاتوری اشنایدر الکتریک ،

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، بی متال اشنایدر الکتریک ، شاسی فرمان سیگنال و امرجنسی اشنایدر الکتریک ، جوی استیک اشنایدر الکتریک ، پی ال سی  یا هوش مصنوعی اشنایدر الکتریک ، صفحه نمایش اشنایدر الکتریک ، سرو موتور و سرو درایو اشنایدر الکتریک ، سنسور اشنایدر الکتریک ، میکرو سوئیچ وپرشر سوئیچ اشنایدر الکتریک ، رله شیشه ای و رله حفاظتی اشنایدر الکتریک ، کاتالوگ اشنایدر الکتریک ، خازن و رگلاتور اشنایدر الکتریک ، پاور میتر اشنایدر الکتریک و تایمر اشنایدر الکتریک

pinterest